kolam rohu kg Tas

kolam rohu kg Tas

Ahad, 10 November 2013

Kalau Boleh Nak Lompat Tinggi-tinggi


Assalamualaikum,
10/11/13 aku ,apit dan Pak Da p ngail dikolam Yus Banggol Petai.Ikan dilepaskan pada hari rabu petang 6/11/13,jadi 4 hari ikan dok dalam kolam. sebelum p tel Yus dulu tanya khabar ikan.Yus kata malam sebelumnya naik 2-3 ekor.ok la tu.
kami sampai dah nak maghrib jadi cepat2 boh bom 1 dan terus solat.habis solat aku tengok Pak Da senyum lebar-lebar krn kail dia dah mengena.(sebenarnya kalau aku ngail ngan Pak da merupakan pertarungan antara kami berdua sapa naik ikan paling banyak walaupun kami tak buat m.o.u awal2).
Aku tunggu setengah jam barulah naik ikan pertama -dah seri ngan Pak Da. Apit serender awal .(lipat kail tengok tv kat kaunter)
15 minit kemudian ikan kedua aku naik seterusnya sampai ikan 4 ,pak da masih lagi dengan 1 ekor iknnya bila ikan kelima aku naik Pak Da dah mula pindah tempat dan minta nak guna umpan aku pulak,(aku gelak dalam hati dan istiqfar dalam hati untuk jauhkan sifat bongkak).Tak naik juga ikan dia.seterusnya sampai la ikan ke lapan aku, aku ajak dia balik dah cukup jam.kami ngail malam tu 4jam.

Orang yang ngail pada malam tu ada kira-kira 10 orang ,yang naik ikn banyak pada malam tu aku rasa aku le ,Alhamdulillah syukur kepada Allah SWT. Pada malam tu jugak pinggang aku sakit salah orat kot,kerana tergelincir nak buang mata kail.

umpan yang aku guna kira2 10 bom saja

hasil ngail saiz ikan 1kg-1.5kg ada telor pulaktu
orang kata telor rohu buat umpan ngail ikn keli
Umpan yang diguna pada malam tu
  • Dedak 929-2 cawan 1/2(929 pallet diblend)
  • Dedak cacing 1/2 bungkus
  • Dedak pandan omega(TCE tackle) 1/2 bungkus
  • Dedak poer rohu ligeol ( 2 genggam)
  • serbok power pandan
  • Santan kotak(bancuh dedak)
Apabila matinya anak Adam 3 perkara yang dibawa ke Alam Barzakh
  1. Anak Soleh
  2. sedekah Jariah
  3. Ilmu yang bermanfaat
Waallahu waa'lam
Selamat mencuba
Jangan riak dan Takbur rezeki itu hak Allah kita hanya berusaha sahaja.
Wassalam


Tiada ulasan:

Catat Ulasan